خدا را شاكريم كه توفيق خدمت در سازماني را بر عهده ما نهاده كه رسالت آن به عنوان يكي از دستگاههاي حاكميتي دفاع از مرزهاي هويتي و تابعيتي، ثبت وقايع حياتي ، توليد و انتشار آمار و اطلاعات جمعيتي به منظور بهره برداري بخش هاي ديگر نظام و مردم مي باشد.
ما مديران و كارمندان سازمان به منظور اشاعه و اعتلاي فرهنگ اسلامي و ارزشهاي انساني و سازماني و با اعتقاد به اين امر كه تحقق اهداف سازمان نيازمند مشاركت گروهي ، هم انديشي ، همراهي و هم افزائي نيروي انساني و پاسخگوئي شايسته به درخواستهاي مراجعين و كسب رضايت ارباب رجوع مي باشد ، مفاد اين پيمان نامه را به عنوان منشور اخلاقي و اداري سازمان سرلوحه كار و خدمات خود قرار مي دهيم.
اصل برابري :
* رفتار يكسان و بدون تبعيض در شرايط مشابه براي كليه مراجعين
* امكان دسترسي برابر به خدمات سازمان براي همه شهروندان
اصل حاكميت قانون در مناسبات اداري:
* اتخاذ تصميمات و اقدامات اداري منطبق بر قوانين و مقررات
* پايبندي به قانون و رعايت دقيق آئين نامه ها و مأموريتها
* پرهيز از هرگونه اعمال سليقه در انجام وظايف محوله
اصل شهروند مداري (مردم مداري ) :
* ارائه خدمات بهتر به مردم و شهروندان
*متجلي ساختن عنوان ((خدمتگزار مردم )) در گفتار ، كردار و نگرشهاي خود
*حفظ منافع و ترجيحات شهروندان و مصالح عمومي در تصميم گيريها ، انجام وظايف محوله و رفتارهاي اداري
*امكان دسترسي راحت تر شهروندان به خدمات سازمان
*وقت شناسي و حضور به موقع در محل كار ، تلاش و جديت در انجام مطلوب وظايف محوله
اصل احترام و اعتماد :
*بستر سازي فرهنگ پاسخگو بودن در مقابل ارباب رجوع و رفتار توأم با متانت و خوشروئي
*پرهيز از تهمت ، غيبت و هر اقدامي كه صميميت و اعتماد همكاران را تضعيف نمايد.
*تلاش به منظور تضمين اطمينان ارباب رجوع در برخورداري از حقوق قانوني خود
*رعايت نظم و آراستگي فردي در محيط كار
*عدم استعمال دخانيات در محل كار
اصل شفافيت :
*امكان دسترسي ارباب رجوع به قوانين و مقررات ، دستور العملها و اطلاعات مورد نياز
*ارائه اطلاعات لازم و مشاوره مورد نياز جهت انجام مطلوب كار ارباب رجوع
*اطلاع رساني الكترونيكي در خصوص شيوه ارائه خدمات و فرايند هاي انجام كار
*زمان گذاري فعاليتها و انجام آن بر اساس زمان بندي انجام شده
اصل پاسخگوئي :
*پذيرش مسئوليت تصميمات و اقدامات خود در رابطه با مردم و مراجع
*بررسي دقيق و سريع درخواست مراجعين ، ارائه پاسخ مستدل و منطبق با قوانين و مقررات به ارباب رجوع
*انتقاد پذيري ، استقبال از نظرات انتقادات و پيشنهادات سازنده مراجعين
اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي :
*عدم استفاده از اختيارات و جايگاه شغلي و سازماني خود در جهت منافع شخص يا گروه خاصي
*بكار گرفتن اختيارات شغلي براي انجام وظايف سازماني در جهت مصالح عمومي
*پرهيز از هرگونه مظاهر فساد اداري از قبيل پذيرش توصيه و سفارش ، دريافت هديه و اخذ وجوه غير قانوني
اصل تعهد و وفاداري به سازمان :
*انجام صحيح وظايف و مسئوليتهاي شغلي و سازماني در راستاي تحقق اهداف و مأموريتهاي سازمان با علاقه مندي و تمام توان
*رعايت مفاد قانون ثبت احوال مبني بر امانتداري ، راز داري و خود داري از افشاي اطلاعات محرمانه اسناد هويتي
*احساس مسئوليت به حرفه و سازمان متبوع
اصل به كار گيري مهارت و تخصص :
*تلاش مستمر به منظور توانمند سازي و افزايش مهارتها و توانائي هاي شغلي خود
*بكارگيري تمام توان فني ، تخصصي و حرفه اي خويش براي انجام بهينه فعاليت هاي شغلي و سازماني
اصل رعايت وجدان كاري عامل اساسي در افزايش بهره وري :
*ايمان به كار به عنوان عبادت و نعمت الهي و ركن تعيين كننده در سرنوشت مردم و تعالي فردي و سازماني
*رعايت اصول اخلاقي و صفات معنوي از جمله عدالت ، انصاف و پرهيز از مظاهر غير اخلاقي
*استفاده مناسب و بهينه از اموال ، منابع و امكانات جهت تحقق اهداف سازمان
*اعتلاي فرهنگ كار پويا و بالنده بعنوان يك منشاء سازماني